Usein kysytyt kysymykset
Korvattavat etuudet löydät Jäsenille-välilehdeltä Kassa ei korvaa muita kustannuksia.
Ei ole kassan korvaama kustannus. Julkisen sairaanhoidon korvattavista etuuksista löydät tietoa Jäsenille-välilehdeltä.
Korvausta maksetaan joko täysimääräisesti tai osittain riippuen kustannuksen lajista. Korvauslajit ja niiden korvausmäärät löydät Jäsenille-välilehdeltä.
Voit hakea korvausta sähköisen Iris-palvelun kautta, tuomalla hakemuksen toimistoomme tai lähettämällä hakemuksen postitse. Tarkemmat ohjeet löydät hakuohjeista.
Sähköpostilla ei voi hakea korvauksia. Voit hakea korvausta sähköisen Iris-palvelun kautta, tuomalla hakemuksen toimistoomme tai lähettämällä hakemuksen postitse.
Hakemuksen tulee olla kassassa kuuden kuukauden kuluessa siitä päivämäärästä, jolloin olet maksanut kustannuksen. Voit hakea korvausta sähköisen Iris-palvelun kautta, tuomalla hakemuksen toimistoomme tai lähettämällä hakemuksen postitse.
Lähetettä ei tarvita.
Korvausta maksetaan hoitojen sarjakorteista. Voit hakea vuoden 2024 sarjakortista korvausta heti, kun olet maksanut sarjakortin. Vuonna 2023 ostetuista sarjakorteista löydät lisätietoa kassan vuoden 2023 säännöistä.
Käsittelemme sairaus- ja vanhempainpäivärahat, erityiskorvattavat lääkkeet sekä hammashoito-, matka- ja lääkärinpalkkiohakemukset sairausvakuutuslain mukaisesti.
Vakuutussuhteesi alkaa joko heti työsuhteen alusta tai seitsemännen kuukauden alusta, riippuen työsuhteesi pituudesta. Työnantaja ilmoittaa tietosi vakuutuskassaan, kun palkastasi aletaan periä vakuutusmaksua. Vakuutuskassa lähettää sinulle kirjeen vakuutussuhteesi alkamisesta ja tilaa sinulle uuden Kela-kortin, jossa on kassan tunnus 33009. Jos olet epävarma, kuulutko vakuutuskassaan, ota yhteyttä kassaan. Vakuutuskassan jäsenien työnantajat löydät Vakuutuskassa-välilehdeltä.
Oikeutta korvaukseen ei ole silloin, kun vapaa on palkaton ja kestää yli 14 kalenteripäivää. Tämä koskee kaikkia palkattomia poissaoloja (pois lukien vain sairauslomat ja työnantajasta johtuvat syyt, kuten lomautus).
Voit tarkistaa kiintiön summan sähköisestä Iris-palvelusta tai soittamalla vakuutuskassan toimistoon.
Sähköisen asiointipalvelun käyttäjänä näet päätöksen perusteluineen Iris-palvelussa kohdassa Raportointi. Jos et vielä ole liittynyt Iris-palvelun käyttäjäksi, saat tiedon ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Ei ole kassan korvaama kustannus. Julkisen sairaanhoidon korvattavista etuuksista löydät tietoa Jäsenille-välilehdeltä.
Ei ole kassan korvaama kustannus.